Friday, March 11, 2005

Ny hverdag

Mit nye amerikanske arbejdsliv er startet. Arbejdstiderne hedder 8 til 17 hver dag med en times ubetalt frokostpause. Lightning Technologies er en lille virksomhed med 18 ansatte, som er en blanding af ingeniører og teknikere, der gennemfører forsøgene i virksomhedens avancerede højspændingslaboratorium. Mit arbejde er sædvanligt ingeniørarbejde, dvs. foran en computer. Til forskel fra CERN kommer jeg dog ikke til at arbejde alene og jeg bliver involveret i flere forskellige projekter. Min første opgave skal jeg løse i samarbejde med en 75 årig pensionist og gammel haj indenfor lynbeskyttelsesbranchen. Vi skal estimere størrelsen af lyn-inducerede strømme og spændinger i et netværk af kabler der forbinder udstyr på en flymotor til selve flyet. Frank er en grundig mand der holder af at undevise, så vi er et godt par, da jeg stiller mange spørgsmål. Alle er meget venlige og hjælpsomme i virksomheden, så jeg ser frem til et hyggeligt og lærerigt forløb.

Min oprindelige plan var at købe en bil og blende ind med alle de amerikanske bilentuitiaster. Forsikringsselskaberne har imidlertidig ikke meget tiltro til unge bilister (under 6 år) så statestikkerne siger at jeg skal betale en månedlig forsikringspræmie på 1000 kr. Da jeg også vil komme til at miste penge på videresalg af bilen efterfølgende har jeg besluttet at det bliver for stor en udgift. Så jeg tager kampen op mod sneen i gaderne på en lånt mountainbike som absolut eneste cyklist!

10 cykelminutter op af gaden ligger en YMCA med svømmehal og fittness center. De åbner kl 6, så der tager jeg mit morgenbad og får lidt motion som forhåbentligt kan holde amerikas fedmeepedimi fra sidebenene. Her ER virkeligt mange overvægtige!

Denne weekend skal jeg bare slappe af i min queenssize bed med computeren i skødet. Næste weekend går turen til Boston, hvor jeg skal besøge eneste danske trainee i nærheden, Camilla, som arbejder på et gadebørnprojekt. Det glæder jeg mig til.

Jeg er i det hele taget glad for at være her og finder amerikanerne meget venlige og imødekommende. Ved første øjekast er Pittsfield ikke en særligt livlig by, men jeg har lige mødt en sød pige fra Polen der vil tage mig med til de mange kulturelle arangementer som finder sted ofte rundt omkring hele Berkshire. Første arrangement er koncert iaften kl 20 på den lokale NY-style cafe.

Hygge hygge fra $tine ;o)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home